Rörelse är som kost!

Att mat är ett grundläggande behov som vi behöver tillgodose för att överleva
tror jag ingen har missat. Vad vi också vet är att vi behöver äta varierat för att må
bra. Vi behöver bland annat kolhydrater, fetter och protein i rimliga mängder.
Därtill är det viktigt att vi får i oss mineraler och vitaminer för att inte drabbas av brister av olika slag.

Vad jag upplever att vi ofta missar är att även rörelse är ett grundläggande behov
som vi behöver tillgodose för att hålla oss vid god hälsa och inte dö i förtid. Tänk
om vi skulle se på rörelse som vi ser på kost. Att vår kroppsliga och mentala hälsa
är beroende av att vi rör oss varierat och tillgodogör oss alla typer av fysisk
aktivitet som vi behöver för att må bra. Kanske kan vi se på syresättningsförmåga
(kondition), muskelstyrka, uthållighet, stabilitet, och rörlighet som vi ser på
kolhydrater, fett och protein. Att alla dessa fyller olika behov som vår kropp har.
Kanske kan de små rörelserna vi utför i vardagen ses som mineraler och
vitaminer, men i rörelseformat.

Om vi skulle se på rörelse som vi ser på kost, hur skulle vi då göra om en brist
uppstår av vissa rörelser? Hade jag haft brist på C-vitamin i min kost skulle jag
tänka att jag kanske kan börja äta mer apelsiner som innehåller just det som jag
behöver. Om det inte är möjligt kan kanske ett tillskott på C-vitamin istället vara
aktuellt. Vi kan antingen lägga till det vi saknar i vår kost, eller lägga till det som
ett tillskott utöver kosten.

Kan vi tänka likadant kring rörelse? I min vardag får jag många typer av rörelser.
Jag får bland annat sitta på huk, ta mig upp och ner från golvet och arbeta fysiskt
med mina muskler. Vad som däremot inte ingår i min rörelsediet är till exempel
pulshöjande fysisk aktivitet vilket därmed kan ses som en brist som jag inte
tillgodogör mig med den dieten jag har idag. Jag skulle kunna kompensera för
denna brist i form av ett tillskott. Jag skulle kunna kalla det för träning. Träning är
dock inte enda sättet att tillgodogöra sig bristen på rörelse. Det är ju faktiskt
även möjligt att lägga till rörelsen eller aktiviteten i min vardag. Att variera
rörelsedieten helt enkelt.

Att enbart ösa i sig kosttillskott en gång om dagen är inget som rekommenderas.
Ändå vill vi gärna tänka att det är tillräckligt att tillsätta rörelse i form av träning
en gång om dagen för att täcka vårt rörelsebehov. Träning kan vara ett bra och
ibland nödvändigt komplement till vardagsrörelsen, men genom att variera din
rörelse så som du varierar din kost behöver det kanske inte vara nödvändigt med
tillskott.

Träning är inget grundläggande biologiskt behov, men rörelse är det!