Träning eller rörelse?

Träning, eller rörelse?

Min upplevelse är att vi lätt tycks fastna i att träning är enda sättet att hålla sig
frisk och “i form”. Att vi måste träna för att må bra och att alla som inte tränar
inte bryr sig om sin hälsa tillräckligt mycket.

Att träning kan vara ett värdefullt sätt att få in rörelse i sin vardag stämmer
absolut. Träning kan förbättra vår hälsa både gällande fysiska aspekter och vår
mentala hälsa. Många studier fortsätter visa detta. Vad som blir problematiskt är
dock att vi ofta tappar fokus på vad i träningen det är som är så bra för oss,
nämligen rörelsen.

Rörelse innebär att en kropp ändrar position, hastighet eller acceleration. Detta går lite ihop med vad vi kallar för fysisk aktivitet som innebär att rörelsen vi utför
leder till ökad energiförbrukning i kroppen, det vill säga ALL rörelse som vår
kropp kan utföra. Allt från att trumma med fingrarna mot bordet till att springa
till bussen.

Träning är istället målmedveten fysisk aktivitet. Det innebär alltså att jag
genomför en aktivitet med min kropp i ett specifikt syfte. Det kan till exempel
vara att blir starkare och inte ha ont i knäna eller att bli piggare och gå ner i vikt.

Kanske springer du i syfte att få bättre kondition eller för att bli snabbare, då är
det träning du ägnar dig åt. Det är faktiskt samma rörelse som sker när du
springer till bussen, men i exemplet med bussen handlar det inte om att du vill bli
snabbare eller få bättre kondition, utan att helt enkelt hinna med bussen och
slippa vänta på nästa. Samma aktivitet, olika syften.

Att fastna i dåligt samvete över att inte träna hjälper sällan hälsan.
Uppmärksamma all den rörelse du redan nu får in i din vardag och var stolt över
den!

Träning är bra, men mer rörelse hos fler människor är bättre!